vrijdag 8 augustus 2008

situatie

Ik ben geen sporter (ooit, in mijn jeugdjaren, deed ik een blauwe maandag iets atletiekerigs). Maar verder doe ik niet aan sport of/en sportsupport. Dus ik ben niet de aangewezen persoon om over de Olympische Spelen iets zinnigs te zeggen.

Maar ik heb de buik meer dan vol van de OS 2008. En eigenlijk van de brede maatschappelijke discussie in kranten, tijdschriften en op radio & TV over de mensenrechtensituatie in China.

De rest van de wereld doet al decennia goede zaken met China, het land zit in de VN, WTO en wat al niet. Nooit is de mensenrechtensituatie van China een belemmering geweest.

En nu roeiers, lopers, kogelstoters, discuswerpers uit de hele wereld in China (met die mensenrechtensituatie) willen laten zien wie het snelst en het best kan roeien, lopen, kogelstoten en discuswerpen, gaan we krokodilletranen huilen over de mensenrechtensituatie in China.

Waarom moeten sporters verantwoording afleggen over hun deelnemen aan de OS in China? Terwijl dat nooit wordt geëist van Nederlandse fabrikanten en handelaren die sinds jaar-en-dag grof geld verdienen in/aan China? Is hen ooit een strobreed in de weg gelegd i.v.m. de mensenrechtensituatie daar?

Zolang we daarover niet moeilijk doen, moeten we sporters niet opzadelen met de vraag niet of wel meedoen, al dan niet met de voorwaarde de mensenrechtensituatie aan te kaarten. En moet het hele kabinet, nu ze ook al meehossen op het Gay Pride Carnaval, bij de opening èn alle wedstrijden èn de sluiting aanwezig zijn. Dat is goed voor de handelscontacten en fijn voor de Kroonprins, dan zit ’ie niet zo alleen in dat vogelnestje. En dan kunnen de gastheren de mensenrechtensituatie in Nederland ter sprake brengen. Bijvoorbeeld de flagrante schending van de rechten van rokers hier te lande.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten