woensdag 13 augustus 2008

aanhalingstekens

Ik ben geciteerd! Mijn gelukkige hand van schrijven is erkend. Ik doe er toe.

Solidaridad beveelt op hun netstek een aantal door hen samengestelde werkboeken aan. Één daarvan is »De Nieuwe Stad«, met als ondertitel “Gemeenschapsopbouw in Zuid en Noord. Een verzameling teksten, gebeden en suggesties voor de liturgie”. Ik laat Solidaridad even aan het woord:

De nieuwe stad is een bekend Bijbels beeld waarin het verlangen naar een samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt op een tastbare manier tot uitdrukking komt. In dit werkboek volgt daarom eerst een moderne duiding van het visioen dat Johannes had over deze nieuwe stad.

Ze melden nog dat dit werkboek (uitgave: Solidaridad, MISSIO, MIVA en CMC/WNM, 48 pagina’s) is uitverkocht en alleen beschikbaar als pdf.

De tekst in kwestie komt weer uit »Wat dan wel« (Uitg. Gooi & Sticht, Kampen 2000). En dat is een boek met teksten, gebeden, liederen, gespreksvragen, creatieve verwerkingen, overdenkingen en ‘opstapverhalen’, bij de zondagen van het kerkelijk jaar, bedoeld voor kinderen/jongeren om er hun eigen liturgische vieringen mee te knutselen.

Het is een serie van drie, voor resp. het A-, B- en C-jaar. Die aanduiding slaat op het rooster van Bijbelgedeelten dat ‘aan de beurt’ is. Dat is elk jaar anders, zodat in drie jaar tijd steeds andere Evangelie-verhalen, OT-gedeelten, psalmen en fragmenten uit het NT aan de orde komen.

Ik zat in de redactie van »Wat dan wel« en leverde tekstmateriaal aan. En de mensen van Solidaridad vonden deze dus de moeite waard om op te nemen in hun werkboek.

Ik voel me groots.

Nabijheid

De hemel is dichtbij
wanneer verloren mensen
worden gevonden
De hemel is dichtbij
wanneer hopelozen
toekomst krijgen
De hemel is dichtbij
wanneer mensen
doen wat nodig is
De hemel is dichtbij
wanneer mensen
samen zingen
De hemel is dichtbij
wanneer woorden van heil
gesproken worden
De hemel is dichtbij
wanneer pijn geheeld wordt
De hemel is dichtbij
wanneer mensen naasten zijn
De hemel is nabij
wanneer God waarheid wordt
in het geloof van gewone mensen

Uit: »Wat Dan Wel«. ©2000 Uitgeverij Gooi & Sticht, Kampen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten