zaterdag 23 augustus 2008

instant

Je kunt dankzij (commerciële) TV een instant topmodel worden, of popster/idool of top-uitvinder. Maar ‘ze’ hebben weer iets anders bedacht. Op het interweb las ik er over. Het Britse Channel 4 (een soort RTL c.q. SBS) zond, volgens CT.com, al in 2007 rond kerst [!] Make Me A Muslim uit. En nu is er het vierdelige Make Me a Christian.

Wat ik er van begrijp is dat de deelnemers drie weken lang het leven van een moslim/christen leiden. En dan mag je als kijker stemmen wie de beste is (meest vrome in dit geval).

Ik ben benieuwd hoe dat er uitziet. En welke criteria worden gehanteerd. Bijbelboeken uit het hoofd kennen? Hoe lang en hoeveel er gebeden wordt? Hoeveel er aan de armen gegeven wordt? Krijgen de deelnemers/kijkers te zien hoe God’s liefde (via Mohammed/Jezus) zich uitstrekt naar hen? Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat het geloof vooral wordt voorgesteld als een pakket regeltjes, do’s and don’ts. Godsdienst als bron voor waarden en normen.

Ik als gelovige (in Jezus &zo) denk daar toch wat anders over. Maar ik kan/wil niet oordelen over de inhoud van Make Me a Moslim/Christian, want ik heb er niets van gezien. En er worden al teveel standpunten en meninkjes (en haat en nijd) op het net gepleurd door mensen die geen klepels hebben gezien, laat staan klokken hoorden luiden.

Ik vraag me af wat ik zou laten zien aan de deelnemers of wat ik zou vragen van ze.

Hoe maak ik hen in drie weken duidelijk waar het om gaat in het/mijn geloof.

  • Ik zou ze leren stil te worden. Daar zijn oefeningen voor. Stil worden en je richten op God. En Hem/Haar de kans geven zich te ‘openbaren’.
  • Ik zou ze meenemen naar een kerk. En dat zou dan een rooms-katholieke kerk zijn. Om de eeuwenoude rituelen en teksten. Want, ook al ben ik gereformeerd (and proud of it), de roomsen hebben op dat gebied toch meer te bieden.
  • Ik zou ze veel laten zingen. Psalmen, (kerk)gezangen. Daar zijn er genoeg van.
  • Ik zou ze meenemen naar het X-NOIZZ-Flevofestival.
  • Een weekend meedraaien met het Leger des Heils, moet er ook bij.
  • En ze moeten minstens drie catechisatielessen van een vrolijk-vrome dominee meemaken.

Zo ongeveer zou ik het aanpakken. Op http://makemeachristian.com/ is te zien hoe ze het in Brittannië doen. Benieuwd hoe de EO het zal vormgeven, want ik scheer mijn baard af, als die dit programma niet overnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten