vrijdag 6 juni 2008

handiger

Ik ben vanavond bezig geweest met het opruimen en defragmenteren van de twee harde schijven van mijn persoonlijke rekenaar.

Dat schijnt te moeten, net als het wekelijks een back up maken van alle bestanden. Dat laatste heb ik in het verleden wel gedaan, maar de PC ‘herkent’ sinds kort geen USB-stokje meer. Welke USB-poort ik probeer; de PC wil de sticks niet kennen.

Ik heb nog een hele voorraad floppy disks en een gleufje ervoor op de pc.

Maar op die, inmiddels antieke dingen, past veel minder en maar een paar foto’s. Dus dat schiet niet op.

Andere ergernis.

Ik heb zo’n 100 foto’s op CD-rom. Een flink aantal wilde ik naar “Mijn afbeeldingen” op de PC kopiëren. Dat lukte wel, maar ze hadden alle als bestandsnaam “IMG” en dan een oplopend nummer. Nu wil ik die foto’s makkelijk terugvinden, dus geef ik ze een andere bestandsnaam. Meestal een datum met een extra woord (“Va_80”, dit keer).

Nu is mijn ergernis dat ik dat stuk-voor-stuk met 80 (tachtig!) bestanden moet doen. Dat zou toch handiger kunnen. Is er niet een computertovenaar die in Picasa een knop kan maken die in één keer 80 bestanden hernoemt, met elke keer een extra (oplopend) nummer erbij?

Ik was 2¾ uur bezig met het steeds intypen van dezelfde bestandsnaam en dan “_01”, “_02”, etc. Ondertussen draaide ik LP’s (Sparks, The Jam, Chris Rea, ELP), dus ik heb me niet verveeld, maar het was zo saai.

Dus Google genieën, vindt daar iets op, aan het werk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten