woensdag 9 april 2008

voorrecht

Van Verdonk moet ik trots zijn op Nederland. Maar kan men trots zijn op een land? Je bent trots op een prestatie van iemand (waarvan je het niet had verwacht). Maar is ergens wonen een prestatie?

Ik ben blij dat ik in Nederland woon (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Rusland, Pakistan of GeorgiĆ«), maar ‘trots’?

Ik leef in een land dat sinds 1945 geen oorlog, geen aardbevingen, geen hongersnood, geen dictatuur heeft gekend. Ja, er was de Stormvloed van ’53, er waren politieke moorden, een vliegtuig donderde naar beneden, een fabriek ontplofte.

Maar in vergelijking tot Bagdad leef ik in een land dat bijna misselijkmakend welvarend, rustig, vrij, democratisch en mooi is. Want Nederland is mooi, als ik door de polder fiets of op Ameland of in Limburg. Maar natuur, daar kun je niet trots op zijn, eerder beschaamd omdat er zoveel van dat moois door ons naar de verdommenis is en wordt geholpen.

En al die welvaart en welzijn? Is dat een prestatie waarmee we onszelf op de schouder kunnen kloppen? Ik heb het idee dat die welvaart er meer is ondanks dan dankzij onszelf. We zijn misschien slim in het droogmalen van moerassen en het bouwen van dijken, maar je kunt het ook stom noemen om uitgerekend in een door eb en vloed beheerst, drassig uithoekje van Europa te willen wonen en werken. We zijn goede handelaars (schijnt), maar is sjacheren nu een eigenschap om trots op te zijn? En we hebben die welvaart verkregen door uitbuiten en afknijpen en ten koste van mens en milieu (VOC, WIC, BP, Unilever, Philips). Die Nederlandse multinationale bedrijven waren en zijn heus niet zo succesvol, omdat ze oog hadden voor de belangen van minderbedeelden.

Dus ‘trots’? Ik heb een eerder gevoel van bevoorrecht zijn en dat wordt je gegeven (door God, lot, toeval) en niet iets dat je zelf tot stand kunt brengen en waar je fier op kunt zijn.

Ik denk dat ik een nieuwe politieke beweging op poten ga zetten: ‘Voorrecht’. Een club van mensen die Dankbaarheid, Ontvankelijkheid, Barmhartigheid hoog in het vaandel heeft staan. Binnenkort zal ik met een fietstocht door alle Nederlandse provincies ‘Voorrecht’ presenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten