donderdag 17 april 2008

destijds

Wat is dat toch een mooi programma, Andere Tijden. Vanavond ging het over de Wereldtentoonstelling 1958 te Brussel. (Herhaling zaterdag 19 april ’08, 13.00u, Nederland 2 en tevens te vinden op geschiedenis.tv.nl.com.org als je een breedbandverbinding hebt).
De uitzending bracht mij terug naar het jaar 2000. Toen was de Weltausstellung in Hannover. Ik ging er per ICE heen en drie dagen lang dwaalde ik rond op het gigantische terrein, en heb ik uiteindelijk een ¼ van het tentoongestelde tot me genomen.
En ik heb veel foto’s gemaakt. Van de landenpaviljoens vooral. De komende dagen toon ik er enkele.
Het idee ‘wereldtentoonstelling’ gaat over internationale broeder- en zusterschap, vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping (om maar een bekende trits uit de jaren ’80 van de vorige eeuw aan te halen), uitwisseling van personen en ideeën. Hooggestemde idealen en weidse vergezichten. Het was vóór de oorlog in Irak en islamo-terrorisme.
Ik ben er niet als beter mens vandaan gekomen. Wel onder de indruk van de verscheidenheid aan culturen, levenswijzen en technologisch vernuft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten