vrijdag 18 december 2009

wissen

Hier ten huize heerst momenteel een sombere sfeer. Er heeft zich namelijk een catastrofe voorgedaan, welke die van de Climate Change zoniet in omvang als wel in zwaarte overtreft. De onherroepelijkheid van de Globale Klimaatverandering komt ook overeen.

Ter gelegenheid en opluistering van mijn laatste geboortedag, waarbij mijn familie niet alleen (verrassing!) vrienden/bekenden uit het nabije en soms heel verre verleden hebben opgerakeld, kreeg ik ook (nog) een acer ASPIRE 7715Z cadeau. Blozende, onarticuleerbare dankbaarheid van mijn kant tot gevolg hebbend — hoe kan ik de nog steeds borrelende gevoelens van 'voor mij?' en 'dat is toch veel te gek' adequaat in woorden vatten die Philip Freriks zeker niet zonder hakkelen en stotteren uit de strot krijgt.

Ik ben er niet bij weg te krijgen (klik).

In de weinige vrije tijd die ik mezelf gun schafte ik mij een ScanDisk Cruzer aan, met het oogmerk documenten van mijn oude [eufemistische emoticon toevoegen] PC [hoe heb ik het nog zo lang met dit letterlijk krakende en steeds vaker haperende apparaat kunnen uithouden?] op de nieuwe, zich in giga's en onwaarschijnlijke snelheden wentelende [r]acer te zetten.

Mooi plan. Alle Word docs, vele PDF's, enkele KrachtPunt diaseries, en nog wat Uitblink rasters staan inmiddels enigszins verloren op de gigantische en bijna lege schijf van d'acer ("416 GB van 453 GB beschikbaar", Pentium® Dual-Core CPU@2.10GHz, 64 bitsbesturingssysteem, Vensters 7 Thuis — ik geef de cijfers maar even om duidelijk te maken hoe snel en mooi en handig en praktisch en vanzelfsprekend mijn leven er nu uitziet).

Toen waren de plaatjes aan de beurt. Mijn Afbeeldingen: veel zelfgeschoten foto's, vele door anderen gemaakt plaatwerk, maar meer nog van het interweb gestolen afbeeldingen van mooie gebouwen, Dsign, grafiek, schilderijen, cartoons, etc., enz., en wat dies veel meer zij. Daarin mag ik mij graag en veel verlustigen.

Maar ergens in de muis- en klikhandelingen om prentjes op de Cruzer en in de acer te krijgen heb ik iets te enthousiast op 'Ja' knoppen geklikt, me niet realiserend dat ik niet kopiƫerde, maar bestanden aan het op- en neerladen en verplaatsen was.

D'oude Schicht werkt met floppy disks. En daarmee weet ik om te gaan. Die moet je af en toe geheel leeghalen om er weer iets op te kunnen wegschrijven. Het minieme Cruzertje is net zoiets, dacht ik, alleen kleiner (je moet oppassen om hem niet in te slikken).

Het komt omdat ik me geen voorstelling kan maken van 4GB (zoveel kan er op zo'n stokje). Toen er dus 'veel' opstond ("plaatjes vreten ruimte") leek het me verstandig om alles op dat Cruzer dingelingetje te wissen. Ik kwam er pas achter toen het te laat was: alle My Pictures van D: van de PC had ik nog niet op C: van acer gezet. Maar dus wel snel en handig het ScanDisk staafje gewist (en snel gaat het).

Nu ben ik dus al mijn visuele pracht & praal kwijt. En dan bedoel ik dus alles wat Picasa in de verste verte herkent als iets afbeelderigs. Weg. Niets meer van over. Alsof je zelf in je eigen huis alles van waarde hebt verzameld en vervolgens verbrand.

Ik vond Cruzer ook al meer een naam voor een scheerapparaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten