zondag 13 december 2009

afgelopen

Onze veel te knappe burgemeesteres heeft zich per brief tot haar burgers gewend omdat zij er ook niet meer uitkomt. "In de afgelopen periode zijn er relatief veel woninginbraken gepleegd in Maarssen", schrijft zij. Nogal verontrustend. Maar zij sluit een folder bij: "Gelukkig kunt u zelf veel doen om inbraak te voorkomen". Eén tip zal ik meteen ter harte nemen. Altijd de voordeur op slot draaien wanneer ik het pand verlaat. Dat doe ik meestal niet.

Ook de deur naar het balkon is nooit op slot. Ik woon op de vierde en meende totnutoe ("de afgelopen periode") dat 'het zo'n vaart niet zal lopen'. Ik deed de balkondeur tevens niet op slot, omdat ik dan via het balkon van de buren toch mijn flat kan binnenkomen, wanneer ik m'n huissleutels weer 'es vergeet. Dat is aangepakt! Als Crime Fighter draai ik nu ook die deur op slot.

Van een andere tip krijg ik heel rare visioenen: "Laat onbekenden niet via de intercom binnen". Bij mijn weten zijn er in de reëele werkelijkheid noch bekenden noch onbekenden die via de intercom ergens binnen kunnen komen. Je hebt de X-Men, met bovennatuurlijke gaven, maar buiten de wereld van stripboek en film bestaan dergelijke mensen niet. Er zijn heel lenige mensen, maar zelfs die kunnen niet door de draadjes van een intercom naar mijn flat. Verder suggereert de tip dat "onbekenden" gerust op een andere manier mogen worden binnengelaten. Via de voordeur bijvoorbeeld, of het raam.

Maar er zijn enkele opmerkingen te maken bij des burgemeesters mededeling.

"Relatief veel inbraken", bijvoorbeeld. 'Veel' vergeleken met wat of wanneer? Het aantal woninginbraken in Lapland? Het aantal verkeersdoden in 1798? De inflatie in Zimbabwe? De hoeveelheid verkochte hondebrokken op 3 oktober 2004? Waarom werd het aantal inbraken in "de afgelopen periode" teveel? Waren er eerder te weinig? Is er 'eerder' niet geteld? Was er eerder geen probleem? En hoe zit het met de "periode" daarvóór?

Dat is m'n tweede punt. Over welke periode praten wij hier: dit jaar, de afgelopen twee weken, of sinds 31 december 1999? 

Ik weet niet wie het gezegd heeft, noch in welke context en als antwoord op welke vraag en ook niet in welke precieze bewoordingen, maar het gaat ongeveer als volgt.
'Als je bezorgd bent over stijgende criminalteit, moet je je abonneren op een andere krant [dan De Telegraaf].'

En daar houd ik mij aan, al is het waarschijnlijk naïef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten