zondag 27 december 2009

blanco

Plaatjes-die-onzichtbaar-zijn.

Zijn het nog wel plaatjes, nu ze hun belangrijkste, misschien enige functie verloren hebben? Ze bestaan niet meer. Althans ik kan ze niet meer scrollen, ermee stoeien met Picasa, ze simpel bekijken/bewonderen of Broertje er een afdruk van laten maken. Ik kan ze niet meer letterlijk zien, hoewel ik ze voor de geest kan halen. Ze bestaan nog wel, maar in een andere werkelijkheid, namelijk die van mijn gedachten. Ze bestaan ook nog op het wereldwijdeweb, dus net zo virtueel.

Vele van de gewiste picturen kwamen door roofbouw van het interweb op mijn harde schijf. Ik heb ze geplakt in eigen documenten of alweer van het web gehaalde artikelen. Nooit heb ik de makers daarvoor toestemming gevraagd, bedankt of/en betaald.  En dat gaf me elke keer een gevoel van licht jeukende onbehaaglijkheid. Hetzelfde gevoel dat mij ervan weerhield muziek [of films] neer te laden van het web. [De krakkemikkigheid van mijn oude pc en internetverbinding maakte dat praktisch onmogelijk. Met mijn nieuwe configuratie zou het wel kunnen, maar ik doe het (nog?) niet].

Met statische afbeeldingen [foto's (van), schilderijen, tekeningen, cartoons, etc.] van het internet had ik blijkbaar minder scrupules. De waarschuwing van Google, "De afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd", werd elke keer door mij opgemerkt. Als het een afbeelding betrof van een dode meester had ik er minder moeite mee het plaatje te knippen/plakken. Plaatjes in recensies kopieerde ik ook zonder gewetensvragen. Bij andere plaatjes dacht ik er iets langer over na en copy/paste alsnog.

Voordeel van een lege map Mijn Afbeeldingen is het blanke lei gevoel. Er kan herbegonnen worden, nieuwe wegen liggen open.

Ik heb nu letterlijk alle ruimte om een nieuwe bibliotheek van plaatjes op te bouwen. Dat is tegelijkertijd een beangstigend vooruitzicht; hoeveel tijd gaat dat kosten? Mijn 'oude' plaatjes kan ik zeker niet  terughalen. Ik weet niet meer van welke netstek ik welke plaatjes heb ge-oogst.

Overigens, Office 2007 heeft een onuitputtelijke voorraad van niet alleen [flauwe] tekeningetjes, icoontjes, vignetten, illustraties maar ook foto's waarvan ik aanneem dat ik die vrij kan gebruiken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming en oncomfortabele schuldgevoelens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten