woensdag 1 oktober 2008

21/9

De dag van 21 september is ongemerkt aan mij voorbij gegaan, afgezien van de afkalvende Wall Street.
En het was nog wel de door de VN ingestelde ‘Internationale Dag van Vrede & Wereldwijd Staakt-het-vuren’ (International Day of Peace and Global Ceasefire): “It is a day when the world can pause to think about ways to make justice and peace the project and the goal of daily life.”
Iets van gemerkt? Ik niet.
Bij mijn weten is er die dag geen geweer niet afgegaan, geen granaat minder geworpen, geen mortier niet afgevuurd, geen mijn minder gelegd.
Waarom hebben we het zo moeilijk om de vrede te bewaren, laat staan te stichten?
Jacobus schreef een brief, die via de Bijbel aan ons is overgeleverd. Hij schrijft o.a.:

1Waar komt al die strijd, waar komen al die conflicten bij u toch uit voort? Is het niet uit de hartstochten die strijd leveren in uw binnenste? 2U verlangt naar iets, maar krijgt het niet. U bent jaloers en moordlustig, maar bereikt uw doel niet. U bekvecht en twist met elkaar. U krijgt niets omdat u niet bidt. 3En als u bidt ontvangt u niets, omdat u verkeerd bidt: u wilt alleen uw eigen hartstochten bevredigen. [Jakobus 4:1–3, NBV]
Violence arises from fear born of deception (Geweld ontstaat uit angst, voortkomend uit misleiding) zegt Dr. Valerie E. Dixon op http://www.justpeacetheory.com.
Daar ga ik eens goed over nadenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten