zondag 5 oktober 2008

kan

Het is toch wel raar. Tientallen jaren lang is ons van overheidswege verteld dat ‘de markt’ alles goedkoper, sneller, efficiënter en dus beter kon dan Vadertje Staat.

Dus werden alle openbare voorzieningen geprivatiseerd: electriciteit, gas, water, Post, Telegraaf & Telefoon, thuiszorg, ziektekostenverzekeringen, ….

De markt kon z’n gang gaan. En de handelaren van die markt laten/lieten hun eigenbelang boven dat van het algemeen belang gaan. Dat hoort zo op een markt.

Dat deden ze niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de duizenden (miljoenen) grote, kleine en institutionele beleggers. Ook de pensioenfondsen in opdracht van hun cliënten (o.m. ik) wilden winst maken. En hoe groter het risico, des te hoger de winst. Dat is handel.

Dan is het toch raar dat ‘we’ nu lopen te schelden op al die snelle meiden en jongens (en hun bovenbazen) die voor, namens en ten bate van ons het onderste uit de kan wilden halen, met steeds wildere financiële machinaties en manipulaties.

Ik verwacht van hen dan ook geen excuses; ik kan zelfs enige bewondering voelen voor hun ragfijn spel (om me daarna hoofdschuddend af te vragen of ze met hun knappe koppen niet op tijd zagen aankomen, dat de poep de ventilator zou gaan raken).

Wel zie ik graag excuses tegemoet van al de Ministers van Financiën, Economie, Sociale Zaken van de afgelopen twintig à vijfentwintig jaren, die ons hebben voorgehouden dat als de markt alle ruimte krijgt, alles vanzelf (“The Invisible Hand”) goed zou komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten