maandag 20 oktober 2008

eigendommelijk

Ik heb afgelopen zater- en zondag gebruik gemaakt van het aanbod van twee openbaar vervoer-leveranciers: de NS en Syntus (Syntus rijdt met 2 types treinen: Het overgrote deel wordt gereden met de moderne Lint-41. Er rijden momenteel 24 treinen van dit type bij Syntus. Naast de Lint-41 hebben wij ook nog 9 DM’90’s, in de volksmond beter bekend als “de Buffel”. De Lint-41 wordt gebouwd bij de Alstom LHB fabriek in Salzgitter (Duitsland). Het eerste treinstel is in januari 2001 afgeleverd waarna de rest volgde. Inmiddels rijden er 24 treinstellen van het type Lint-41 bij Syntus. De Lint-41 heeft een eigentijds uiterlijk. Typerend zijn de grote ramen en het transparante interieur. De reizigers kunnen de bestuurder zien door een transparante cabinedeur. Elke trein beschikt over 144 zit- en ruim 100 staanplaatsen. Alle treinen zijn voorzien van airconditioning. De vloer ligt op dezelfde hoogte als de perrons. Dat maakt de trein goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn, rolstoelgebruikers, kinderwagens enz. De treinen zijn minder belastend voor het milieu door het lagere brandstofverbruik en de moderne geluidsarmere dieselmotoren. De Lint is een transparante trein: er zijn geen tussendeuren en geen compartimenten. Er is geen toilet ingebouwd dat het zicht in de trein en op de reizigers belemmert. De bestuurder heeft zodoende overzicht over de hele trein en kan zo goed contact houden met de reizigers. De moderne treinen zijn met name bedoeld voor de kortere afstand. In de Lint worden de stations automatisch omgeroepen. Tevens worden daarbij de overstapmogelijkheden vermeld. De light-railtreinen van Syntus, de Lint 41, zijn vernoemd naar bekende streekgenoten. Iedere Lint heeft zo op de buitenkant een eigen naam van een beroemd persoon uit het heden of verleden. In iedere Lint bevindt zich daarnaast een afbeelding met beschrijving van de betreffende persoon. Syntus wil hiermee haar intensieve binding met de regio en haar inwoners benadrukken: Masha Bijlsma – Jazz-zangeres; Hans Keuper – Zanger Boh Foi Toch; Ernst Daniel Smid – Opera-zanger; Hendrickje Stoffels – Vrouw van Rembrandt van Rijn; Spoorjan Willink – Oprichter Achterhoekse spoorwegen; Gerrit Komrij – Schrijver/Dichter; A.C.W. Staring – Historicus/Dichter/Schrijver; Bennie Jolink – Schilder/Zanger Normaal; Sandra Vanreijs – Country-zangeres; Nout Wellink – President-directeur De Nederlandse Bank; Erik Breukink – Oud-Wielrenner; Berend van Hackfort – Krijgsoverste in dienst van Karel van Egmond; Wim Rijkenbarg – Voorzitter vervoeroverleg Regio Achterhoek; Gerard te Broke – Oud-Atleet; Jovink en the Voederbietels – Achterhoekse rockband; Monique Wolbert – Kunstenares/zangeres; Johan de Bondt – Oud-Gedeputeerde Provincie Gelderland; Tante Riek – Verzetstrijdster WW2; Bert Haanstra – Filmmaker; Willem Wilmink – Dichter en schrijver; Hennie Kuiper – Oud-Wielrenner).

Over hun dienstverlening geen klachten. Beide vervoersbedrijven reden op tijd, zonder vertraging volgens de aangegeven tijden, met schone voertuigen en een zitplaats.

Wat mij opviel was dat de intercom in de Syntus mij waarschuwde om bij het verlaten van de trein te denken aan mijn eigendom (enkelv.) en die van de NS vroeg bij uit- of overstappen te denken aan mijn eigendommen (meerv.).

Wat wil dit zeggen?
Hebben Syntus-reizigers minder bagage bij zich dan NS-reizigers? En komt dat omdat de trajecten van Syntus korter zijn dan die van de NS? Of zijn NS-reizigers rijker en hebben ze dus meer spullen bij zich dan de Syntus-passagier?

Volgens mij is ‘eigendommen’ in dit verband slecht Nederlands en zou de NS-intercom moeten zeggen “uw persoonlijke bezittingen” of zoiets. Volgens mij doet Syntus het taalkundig beter, want ‘eigendom’ kan bestaan uit één of meer zaken.

Bovendien heeft de omroeper van Syntus een prettig klinkende oosterse tongval, die goed aansluit op het gebied waar Syntus opereert, nl. Twenthe en Achterhoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten