donderdag 23 oktober 2008

waxinig

Bij de HEMA (die van de prachtige tagline ‘de gewoonste zaak van de wereld’, die ze helaas niet meer gebruiken—waarom eigenlijk, want ik vind die zin een krachtige samenvatting van waar de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij voor staat) kun je 100 theelichtjes kopen voor € 4,-- met een brandduur van geen 4 maar 6 (zegge zes) uur.


Voor de 4-urige waxinelichtjes vraagt de HEMA € 3,50.

(Ooit had de HEMA waxinelichtjes zonder aluminium cupjes. Die kocht ik altijd, want aluminium kost nog al wat energie en natuur bij het delven en verdere verwerking. Heel milieubewust van de HEMA. Maar die verkoopt de HEMA al lang niet meer. Van de HEMA-consumentenserviciant van dienst vernam ik dat cuploze waxinelichtjes gewoon niet líepen en waxinekaarsjes mèt cup goedkoper zijn bij inkoop dan waxinelichtjes zònder. Waarom dat zo is, wist de consumentenserviceverlener ook niet. Het heeft volgens mij iets te maken met het Reëel Bestaande Kapitalisme dat heel goed weet wat iets kost, maar niets weet van waarde.)

Waxinelichtjes die zes uur branden in plaats van vier. Twee uur extra en dat voor € 0,005 per kaarsje meer, als mijn pocketcalculator goed rekent.

Ik heb elke avond dat ik thuis ben drie waxinelichtjes branden in een gelijk aantal kaarsenhouders. Knus &zo. Meestal zijn ze opgebrand als ik naar bed ga. Dat wordt dus nu twee uur later. Het is duivels lastig een half of 2/3 opgebrand waxinelichtje na doven (nooit blazen, dat spettert) weer aan te steken.

Dus moet je het ding gewoon helemaal uit laten sfeerverlichten en daar moet je bij in de buurt blijven (brandgevaar!).

Normaal doe ik de waxinekaarsjes rond een uur of ½8 aan dus reken maar uit.

Eigenlijk vind ik waxinelichtjes met zes branduren decadent. En niet passen bij de gewoonste zaak van de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten