woensdag 9 juli 2008

bojkot


















De jongens van Gazprom hebben te lang hun eigen gasdampen ingeademd. Nu willen ze in St.-Petersburg hun nieuwe hoofdkantoor bouwen, een toren van op een paar meter na 400 (zegge vierhonderd) meter hoog.

Hoewel ik St.-Petersburg alleen ken van plaatjes en bewegende beelden op National Geographic Channel, ben ik tot in mijn nieren geroerd over dit voornemen. De gasmaffia heeft blijkbaar de lokale voorschriften (niet hoger bouwen dan 48 mtr.) zomaar kunnen omzeilen. Stel je voor dat naast de Domkerk van Utrecht zo’n monster wordt neergeplemd!

Ik hou van oude en nieuwe bouwkunst en het ontwerp van het Britse architectuurbureau RMJM vind ik op zich niet lelijk. Maar om het vlak naast een historisch cultuurgoed neer te zetten komt neer op brute verkrachting.

Ik ga Rusland boycotten totdat ze deze onzalige plannen definitief bijzetten in de categorie ‘idee een 8, uitvoering een 3’ en alle vergunningen vernietigd hebben.

Laat ze die toren in Dubai neerzetten. Daar houden ze wel van architecturale hoogmoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten