dinsdag 13 mei 2008

pleidooi

De dagtekst voor vandaag (volgens Ateliers & Presses de Taizé) komt uit de tafelrede die Jezus hield, volgens Johannes, voordat hij (Jezus) werd gearresteerd met de bekende gevolgen.

Jezus kondigt een ‘pleitbezorger’ aan. Dat moet de H. Geest zijn. En zij zal duidelijk maken: zonde, gerechtigheid en oordeel. En waarheid.

Dat is wel mooi, dat er iemand is die voor ons opkomt, namens ons spreekt. Ik snak naar een beetje oprechtheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid. Want daarvan is zo weinig in dit tranendal. De Geest heeft het gelukkig allemaal in overvloed.

Ik moet er maar op vertrouwen dat die Geest werkzaam is. Zeker nu ik weer Pinksteren heb gevierd. De Geest is een ‘lady in red’; de liturgische kleur die bij haar hoort is rood. De kleur van hartstocht, van bloed (= leven), van liefde. Ik kan op ’t moment slechts bidden dat ik van dat rode mag krijgen.

Gelukkig is er de veroordeling van ‘heerser over deze wereld’. Ik meen te weten dat deze satan is, de karikatuur van God. En hij is veroordeeld, maar om me heen kijkend schijnt hij nog niet in verzekerde bewaring gesteld te zijn. We hebben de Geest van waarheid (etc.) nog hard nodig…

[Joh. 16] [7] Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. [8] Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: [9] zonde—dat ze niet in mij geloven, [10] gerechtigheid–dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, [11] oordeel—dat de heerser over deze wereld is veroordeeld. [12] Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. [13] De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. [14] Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. [15] Alles wat van de Vader is, is van mij—daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft. [NBV © KBS/NBG/VBS]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten