donderdag 1 september 2011

coupé


Blijkens een recensie in de krant van vandaag* hebben o.l.v.  Antonio Pappano,  Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma en een stel solisten Rossini’s opera Guillaume Tell (1829) op cd gezet. Voor EMI.

Mijn enige real life opera-ervaring is Madama Butterfly (Puccini), die ik bewonderde in de Stopera, honderd jaar geleden. Ik vond het prachtig. Maar wie wat zong en welk orkest begeleidde, kan ik niet reproduceren.  

Verder doe ik niet aan opera, behalve dan Ernst Daniël Smid, zondagsavonds, 18.00u op Radio4. En ik heb ooit op tv Wagner’s Ring gevolgd, waarbij ik vooral onder de indruk was van het theaterdeel van het Gesamtkunstwerk.

Dus ik kan niet helemaal meevoelen met de laatste regels van de recensent over Guillaume Tell,
Jammer dat het terzet van de dames in de laatste akte gecoupeerd is [...].
 Een intrigerende zin, vooral omdat ik niet weet wat er mee bedoeld wil zijn.  


* eigenlijk dinsdag 30-8-2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten