zondag 28 november 2010

huzzah

So, again: Can’t Google separate catcalls from huzzahs? 
Bovenstaande regel trof ik aan in een online artikel van de NYT dat gaat over een webwinkel-ondernemer in brillen, die bewust slechte service geeft (om het zacht uit te drukken; lees het hele artikel om te zien wat een ongehoorde hufter de uitbater van deze webshop is).

Hij doet dat indachtig het adagium 'slechte PR is ook PR'.

En hij misbruikt daartoe regels van zoekmachines. Bing, Google en Yahoo! kijken naar hoe vaak een zoekterm voorkomt op belangrijke en betrouwbare websites. Zoals de Consumentenbond bijvoorbeeld. Komen daar veel klachten binnen over een zekere wederverkoper, wordt diens naam veel en vaak genoemd.

Dus wanneer ik bij Yahoo! zoek naar 'brillen' komt de netstek van de rotte appel automatisch bovenaan te staan. En klik ik die eerder aan. Ik leerde door het artikel, overigens, dat firma's ook (extra) betalen om als eerste of tweede genoemd te worden in zoekresultaten. Geen wonder dat Google zoveel verdient!

Waar het mij vandaag om gaat, is het amerikaans-Engels. Ik weet namelijk niet wat 'catcalls' zijn of 'huzzahs'.

Ik kan die woorden opzoeken (via Wikepedia of online woordenboeken), maar na lezing van het NYT-artikel vertrouw ik de zoekresultaten niet langer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten