donderdag 25 oktober 2007

tijdelijkheid

Annelies "Anneliesje" van der Louw-Roelofszen is niet meer. Ik heb haar nooit gekend en dat zal er nu ook niet meer van komen. Blijkens een rouwadvertentie in De Volkskrant van 22 oktober 2007 (ik ben wat achter in mijn leesgebeuren) werd zij geboren op 1 april 1943 en is op 18 oktober jl. overleden.
Maar hoe treurig het ook is voor haar geliefden, ik wil het hier niet hebben over haar. De advertentie besluit namelijk met een email-adres waar we onze correspondentie kwijt kunnen. Een email-adres uitroepteken. @quicknet.nl! En dat is alles. Geen namen van familie of vrienden, slechts een email-adres.
De tijden zijn echt modern geworden. In mijn beleving is email iets voor zakelijke mededelingen of/en berichten aangaande (verwachte verlating bij het nakomen van) afspraken.
Email, de ultieme uiting van vluchtigheid, verdraagt zich volgens mij niet met de verpletterende voortgang der eeuwigheid, de dood.
[Maak met de volgende woorden uw eigen in memoriam voor Jan Wolkers (1925-2007):
vriendschap — emotie — gedachten — kracht — vrij — rust — gevoelig — zacht — vast — onderweg — vergankelijkheid — handgreep — vereenvoudigd — fatum — loslaten — indruk — verte — open — ontlading — openheid — trouw — zoeken — ondergang — alter ego — kwetsbaar — toekomst — nalatenschap — serendipiteit — voel — blik — natuur — transformatie — vrijheid — lepel — passie — slaapmutsje — essentie — balans — verstilling — echt — maritiem — zoektocht — gezicht — materie — "zijn" — eindpunt — god noch gebod]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten