zaterdag 27 november 2010

onbezorgd

Dat is een deceptie! Kom ik vanmorgen bij de brievenbus: geen Trouw. Wat een gevoel van lucht & leegte is dat, wanneer je vier verdiepingen afgedaald bent, benieuwd naar nieuws en je bij elke stap meer verheugend op wat komen zal, en je postvakje leeg aantreft. En dat terwijl ik een vrij weekend heb en me verkneukelde op lang en onbekommerd de krant tot me nemen.

En omdat ik ongewild solidair ben verklaard met de TNT postbodes en hun strijd tegen opheffing van hun beroep (“wij staken voor ons recht op werk”) heb ik twee opeenvolgende weken geen Groene Amsterdammer ontvangen. Worden die niet nabezorgd, door uitzendkrachten of omgeschoolde stokers?

Er is dus een leegte in mijn bestaan.

Natuurlijk ik kan de online-versie van zowel Trouw en De Groene lezen. Maar ik ben van de oude stempel, een uitdrukking die zelf obsoleet is—wordt er nog wel gestempeld in deze tijd van digitale handtekeningen en certificaten?

Het is heerlijk om een verse knisperende krant uit te vouwen, de katernen netjes te sorteren en dan te beginnen met kris en kras berichten en artikelen te lezen. Ik leg de zaterdag-Trouw altijd in deze volgorde: eerst de krant, dan de Weekendgids, daarna de Verdieping, dan Ideale Banen en tot slot Letter & Geest (voor de zondag). En ik mis № 11 (“Evenementen”) van de fotografiecursus die Trouw deze maanden gratis meevouwt! Zo word ik nooit een ‘succesvol fotograaf’, wat de cursus belooft.

Via het interweb kan ik dat alles lezen, maar daarvoor moet ik aan mijn bureau plaatsnemen, scrollen en klikken, vergroten, verkleinen. Gedoe allemaal en allesbehalve ontspannen. Het lijkt op werken, niet op ‘lekker de krant lezen’ met een espressootje. En na een kwartier turen op het scherm doen mijn ogen zeer en heb ik hoofdpijn.

Ik begrijp dat een e-reader of iPad ongeveer dezelfde sensatie zou bieden als de dode-bomen-versie, maar zo’n ding is duur en je kunt het dan wel op schoot nemen, maar losjes als met een papieren krant vasthouden is onmogelijk. Geen krantbeleving kortom. Of laten de ingebouwde speakertjes een ritselgeluid horen, wanneer je naar de volgende pagina schuift? En hoe sla je een mug/vlieg/wesp/oorwurm dood met een iPad?

Aanvulling
Om 14.35u heeft de nabezorger gelukkig een zaterdag-Trouw  afgeleverd (mèt deel 11 van de fotografiecursus).  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten