woensdag 10 oktober 2012

duurzaamst



Ik sta er niet in, in de Duurzame Honderd. Volgens Trouw zijn dat de ’duurzaamste Nederlanders’ voor 2012. „Veertien experts hebben uit een groslijst van 400 namen de 100 personen gekozen die in het afgelopen jaar opvielen.”
Duurzame Nederlander. Dat word je niet wanneer je je afval scheidt en geen auto rijdt. De jury van ’experts’ had vijf criteria: Daadkracht, Innoverend Gedrag, Brede Visie, Kennis/Kundigheid, Charisma, Contacten. Wie de experts zijn wordt niet duidelijk, behalve dat het mensen zijn „die op het gebied van duurzaamheid actief zijn en het veld goed kunnen overzien.”
Maar hoe hebben die bijvoorbeeld Innoverend Gedrag gemeten? Of Charisma? Heeft de jury bij Contacten alle contactpersonen in het Gmail-account van Marjan Minnesma geturfd? (Zij is baas van iets dat 'Urgenda' heet en waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord heb.) Wat meet je om duurzame Daadkracht bij iemand vast te stellen? 
Ik heb allemaal vragen bij deze groene talentenjacht. Waarvan de eerste en belangrijkste – namelijk wat is ’duurzaam’ – nergens beantwoord wordt in de Duurzame 100 bijlage bij de krant van vandaag. Ben ik bijvoorbeeld duurzaam wanneer ik biologisch-dynamisch gekweekte kiwi’s koop bij De Weegschaal? Terwijl ik weet dat die per vliegtuig uit Zuid-Amerika komen? Is een papieren krant als Trouw duurzaam of een Kobo?
Het ganzenbord met de 100 Duurzamen per 2012 ziet er wel leuk uit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten