donderdag 27 oktober 2011

spectaculair


 Mooi hè?



En dit is d’andere kant:



Van school meen ik mij te herinneren dat één van de prerogatieven des Konings was dat hij/zij haar/zijn beeltenis mag voeren op geld en postzegels. Andere waren het recht om gratie te verlenen of iemand in de adelstand te verheffen. De huidige Hare Majesteit heeft als persoon geen enkel prerogatief meer, die zijn overgegaan op de Kroon (staatshoofd + Ministerraad).

Een uitzondering is misschien dat heur hoofd op het geld staat. Zoals op de achterkant van een nieuwe € 5,00 munt die ik vandaag ontvangen heb. Het is een door ’s Rijks Munt uitgegeven herdenkingsmunt bij het 50-jarig jubileum van het Wereld Natuur Fonds. Ik heb niet zoveel met het WNF, ik vind het vooral een commerciële sponsoringmachine, maar dit muntstuk vind ik heel mooi. ’s Rijks Munt is het met mij eens, dit is wat ze zelf van hun ‘spectaculaire’ munt zeggen:

De inspiratie van de ontwerper
Een munt als een sculptuur. Dat was de uitdaging die multidisciplinair kunstenaar Willehad Eilers (1981) zichzelf oplegde bij het ontwerp voor het 50 jaar WNF Vijfje. Het muntontwerp is ontstaan in een muntworkshop op de Rijksakademie.
Zijn inspiratie leidde hem tot de kleinste boom op aarde, compleet met kroon en wortels. De voorzijde van de munt laat een majestueuze boomkroon zien, met centraal daarin het portret van Koningin Beatrix. De keerzijde toont een indrukwekkende wortelstructuur, die nodig is om de boom te voeden en te laten bloeien. Beide zijden van de WNF munt hebben een eigen symbolische betekenis, die in hun combinatie bezien winnen aan kracht.
Het sublieme, ambachtelijke ontwerp en de 3D-vertaling ervan maakt het 50 jaar WNF Vijfje tot een spectaculaire munt die rijk aan inhoud is. De natuur en het leven in al zijn glorie en kwetsbaarheid, vervat in deze herdenkingsmunt van 2011.

’s Rijks Munt heet trouwens tegenwoordig Koninklijke Nederlandse Munt NV en is dus ook al een zelfstandig bedrijf geworden, dus ik vraag me af hoeveel het WNF geschoven heeft om een jubileumvijfje te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten