dinsdag 25 oktober 2011

kennis




Wat ik ook niet wist — en laat het de puntenslijpers van het Ministerie van Onderwijs maar niet horen want anders korten ze de begroting met weer een half miljoen — maar volgens Google Earth hebben wij, waarin een klein land klein kan zijn, een heus satellietje in een baan om de aarde! Jazeker!

Delfi-C3 heet ze en ze is gemaakt door studenten van de Universiteit Delft (ik neem aan dat een ruimtevaartuig vrouwelijk is, zoals elk schip). “De studentensatelliet is niet groter dan een pak melk en weegt 2,2 kg,” zeggen ze op hun netstek. Het overzichtje van Google Earth noemt andere getallen (0,36895 m en 6,5 kg). Blijkbaar is gewicht en massa niet hetzelfde (bij lancering; in het luchtledige is ze natuurlijk lichter).

Zie staatje, waaraan ik toevoeg dat perigee = perigæum = dichtste punt van nabijheid tot de aarde; apogee = apogæum = verst verwijderde punt van de aarde; inclination = helling).

Dat heb ik allemaal, via woordenboeken, opgezocht en uitgezocht. En Google bracht mij op
http://home.tudelft.nl/index.php?id=7537&L=0. Daar kunt u alles lezen over Delfi C3 mét plaatjes. 

Zo ben ik in een uur tijd en dankzij Kramers en Google weer een beetje wijzer, althans ik wéét iets meer; kennis is nog geen inzicht.

DELFI C3

Catalog ID:
 32789
International Designator:
 2008-021G
Country:
 Netherlands
Operator/Owner:
 Technical University, Delft
Perigee:
 607.00 km
Apogee:
 629.00 km
Inclination:
 97.80 deg
Launch Date:
 2008-4-28
Size:
 0.368950 m
User:
 Civil
Purpose:
 Technology Development
Launch Mass:
 6.5 kg
Country of Contract:
 Netherlands
Contract:
 Technical University of Delft
Launch Site:
 Sriharikota Launch Station
Launch Vehicle:
 PSLV C9
Comments:
 Flight test thin film solar cells and an advanced transceiver


Geen opmerkingen:

Een reactie posten