donderdag 18 juni 2009

piekerend

Collecteren.

Dat doe ik tweemaal per jaar. Voor tegen kanker en het Rode Kruis. Niet tegelijkertijd, beetje lastig twee bussen, maar 1x in juni en 1x in september.

Tijdens deze sociaal-emotioneel veeleisende activiteit (het is een soort speed-daten want je moet in nanoseconden innemend en charmant zijn en dat meerdere malen achtereen) ben ik aan het piekeren over wat nu de meest economische manier is om mijn wijk te lopen.

Mijn collecteronde doe ik meestal in flatgebouwen met gangen en aan weerszijden deuren. Maar mijn gepieker geldt evenzeer een wijk met straten en huizen links en rechts.

Is het nu sneller om eerst de deuren met oneven nummers te doen, dan aan het einde van de gang/straat over te steken en terug langs de ‘even deuren’ te gaan; of zigzaggend—even deur, oversteken naar oneven deur, terug oversteken naar eerstvolgende even deur enzoverder enzovoorts. Vraagteken.

Een wiskundige, die whizzkid van de serie NUMB3RS bijvoorbeeld, kan daar vast een slimme formule op loslaten (iets met negatieve getallen en ∑, ∂, √—dat vind ik altijd magisch, rekenen met –3⅞ ofzo en dat er dan toch een reëel en tastbaar getal van komt).

Maar misschien weet een toevallige lezer ook een antwoord bij dit klemmende probleem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten