donderdag 27 september 2007

Koninkje

CD gekocht. Gekocht. In een winkel. Ik leg het uit. Deze methode is een ruilhandel van muziek voor geld. Een soort on-demand downloaden van hard-copy in realtime, tegen betaling. Zoals in Second Life, maar dan in een niet-virtuele winkel met een levensechte verkoopster (hoewel ze er uit zag als een avatar). Ik gaf 8 euro en kreeg een CD en 1 eurocent terug. Dat kan tegenwoordig, ze vinden wat uit.

Het ging om "Number Ones", een verzamel-CD van Michael Jackson. (Goedbeschouwd zou de titel "Numbers One" moeten zijn, maar dat bekt niet lekker). Van hem heb ik twee langspeelplaten (zie Wikipedia, ik ga hier niet alles uitleggen): "Off the Wall" en "Thriller", uit de jaren '80 van de vorige eeuw. De CD heeft de beste nummers van die LP's + latere #1's.


Lekkere muziek om bij te strijkmijmeren. Zo vroeg ik me af wat er toch met Jackson is misgegaan. In Jackson's gloriedagen beleefde een andere musicus ook artistieke hoogtepunten: Prince. Prince ging daarmee door, zelfs toen hij geen LP/CD verkocht. Jackson, echter, ging ten onder in een mediacircus waarbij het om van alles ging behalve zijn muziek.

Zijn teloorgang is te beluisteren in de chronologisch gerangschikte 18 tracks van "Number Ones". 'Bad' bijvoorbeeld is een slap aftreksel van 'Beat It', 'Black Or White' is alleen vermeldenswaard vanwege de bijbehorende videoclip (die niet op de CD staat) en 'Blood On The Dance Floor' is bij lange na niet de hotte dancetrack, zoals de titel doet vermoeden. En van de laatste twee nummers vraag ik me af waar en in welke hitparade die ooit nummer 1 hebben gestaan (Antartica? Neverland?).

Jammer, want deze CD laat horen dat de King of Pop best wel wat kon.
Het hoofdstuk 'Michael Jackson' op Wikipedia kan nu definitief worden afgesloten. En het zal een korte vermelding zijn: tien nummers van deze CD en links naar 'verpest talent', 'moonwalk' en 'pederast'.

Jammer ook dat het ultieme liefdespijnliedje 'She's Out Of My Life' (waarin Jackson's stem zo mooi zielig breekt) nooit ergens nummer 1 heeft gestaan en deswege niet op de CD staat. Dus vooralsnog kan ik mijn platenspeler niet de deur uitdoen.

[Voor een volledig overzicht van "Number Ones" zie: http://www.musicmadesimple.info/collection/details.php?ReleaseID=25&GenreID=12]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten