maandag 15 juni 2009

jarig

Nog een paar weken te gaan en dan is het Paulusjaar voorbij.

Hij is in het mediageweld rond Calvijn en Darwin ondergesneeuwd geraakt, want veel over of van de Apostel Paulus, de grote pleitbezorger van Iemand die hij slechts van horen zeggen kende, heb ik niet gehoord.

Bennie van Rome had een serie catechese-lessen over Paulus' leven en theologie, welke ik dank de netstek Interkerk alle tot me genomen heb, maar verder was het in mijn beleving een stil Paulusjaar.

Waar waren de affiches, het glossy, artikelen in Letter & Geest? (Ik ben protestant, dus van de RK media krijg ik weinig mee, misschien dat ik daar over Paulus gestruikeld was).

Want een struikelblok was en is Paulus, alleen al zijn 'Rechtvaardigingsleer' was oorzaak van de Reformatie. Zijn visie op vrouwen, slaven, staat, Joodse geloof heeft de christenen na hem heel wat hoofdbrekens gekost.

Dus toch maar zijn correspondentie weer ter hand nemen en dan bij voorkeur in de vertaling van Pieter Oussoren (de Naardense Bijbel, uitg. Skandalon).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten