woensdag 5 september 2012

vraagje





Uit een online enkwète deze vraag, op welke ik niet meteen een antwoord paraat had. Het gaat om de uitersten
verdrietig --- vrolijk
geïrriteerd --- opgewekt
boos --- vriendelijk
eenzaam --- sociaal

De vraagstelling suggereert dat het om tegenover elkaar staande tweetallen gaat, welke elkaar uitsluiten. ‘Verdrietig’ is dan het tegenovergestelde van ‘vrolijk’.  Ik meen dat ‘eenzaam’ niet het t.o.g. is van ‘sociaal’. Ik kan me heel eenzaam voelen ook en misschien juist wanneer ik sociaal bezig ben. En is ‘sociaal’ een gevoel? Want dat is de vraag, hoe ik mij voelde tijdens mijn vakantie. Ook is ‘geïrriteerd’ niet het tegendeel van ‘opgewekt’ en ‘boos’ niet het tegendeel van ‘vriendelijk’. Dat zou ‘gedeprimeerd’ respectievelijk ‘onvriendelijk’ moeten zijn. En ook hier weer: ‘vriendelijk’ is geen gevoel, maar gedrag.
Wanneer onderzoekbureaux met dit soort vragen voor- en afkeuren, gevoelens, meningen, standpunten denken te peilen, zet dat al die verkiezingspolls in een schril licht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten