zondag 30 september 2012

klikken



De geheime dienst en de politie maakt gebruik van de kennis van ’informanten’. Althans dat moet ik aannemen van talloze tv-series, films, thrillers, (misdaad)romans. Die informanten geven kennis uit hun ’milieu’ door, waar de gemiddelde wetsdienaar moeilijk zelf aan kan komen. Het zijn spionnen voor de goede zaak, maar in genoemde media worden ze vaak als onbetrouwbare, ’rattige’ types neergezet. Het zijn klikspanen, niet-loyaal, omkoopbaar. En wanneer een detective gebruik maakt van hun diensten is dat meestal niet helemaal zuiver. Hoewel ik niet zou weten waarom en waarvoor, zou ik informant willen zijn wanneer ’ze’ mij daarvoor vroegen? 

Dit alles omdat ik gisternacht op BNR een ’corruptie-accountant’ deze zin hoorde zeggen: „Klokkeluiders die de stoute schoen oppakken.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten