vrijdag 24 augustus 2012

behoeftig




Gezond eten. Men is er al lang mee bezig.
Uit een foldertje met jaartal onbekend van een even anonieme instantie haalde ik dit overzichtje.
Over welke tijd hebben we het hier? Ik vermoed de jaren ’50 van de vorige eeuw. Let op beroepen als ’stenotypiste’, ’broodbezorger’, ’mijnwerker’. Beroepen welke volgens dit staatje alleen door mannen uitgeoefend worden, terwijl vrouwen schijnbaar wel bankwerkten of chauffeerden. Bij het mij onbekende beroep ’ovenist’ wordt nog gevoetnoot: (bij walsen). Een ovenist doet iets in de metaalindustrie, vermoed ik.
Verderop in het foldertje “voorbeeld van een voedingsmiddelenkeuze die beantwoordt aan caloriebehoefte van 3200”:
Brood – 380 gr
Karnemelk – (geen)
Vlees – 170 gr
Groente vers – 300 gr
Aardappels – 400 gr
Margarine – 70 gr
Jam – 40 gr
Melk – ¾ l
Fruit vers – 200 gr
Worst/Kaas – 90 gr
Suiker – 40 gr
Dit is dus uit een tijd dat rijst en pasta onbekend waren op het Nederlandse menu.
Nu ga ik krentenwegge eten. Met een dikke laag boter (per 100 gr 751 Kcal; 0,5 gr eiwit; 83 gr vet; 0,4 gr koolhydraten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten