vrijdag 10 augustus 2012

5.0


Nu ik tot mijn leedwezen de definitieve uitdiensttreding van mijn fotoopnameapparaat moest vernemen, ben ik in de weer met een digifotografisch machientje, ene Pentax Optio WP. 5.0 Megapixels, 3x optical zoom, water proof. Mijn Vectis was dat laatste ook, maar verder is digitaal fotograferen heel anders. De Optio is klein: 10½ x 5 x 2½ cm. Er zit geen zoeker op. In plaats daarvan moet ik met een microscopisch klein (4 x 3) tv-schermpje zo ongeveer bepalen hoe en welke megapixels ik ga herschikken om tot het plaatje te komen dat ik ongeveer weer wil geven. Of de foto gelukt is, weet ik pas wanneer ik een minuscuul datakaartje in de pc stop. Dan kan ik zien hoe het geworden is. Dit digifotograferen lijkt daarmee veel op hoe het toeging in het fotorolletjes-tijdperk. Toen  moest ik (af)wachten op het ontwikkelen en afdrukken (± 5 dagen) voordat ik mijn plaatjes kon beoordelen. Digitaal gaat het veel sneller, maar ik mis bij de Optio een zoeker. Desondanks bracht ik met het apparaat dit beeld voort.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten