dinsdag 31 maart 2009

itt

In tegenstelling tot wat ik algemeen heb aangenomen is de liturgische kleur voor Palmpasen (dit jaar 5 april) rood. Die kleur heb ik altijd gereserveerd voor de H. Geest en Pinksteren.
Palmpasen gedenkt de zijns ondanks triomfantelijke intocht van Jezus te Jeruzalem, dus ik vind rood er wel bij passen. Maar totnutoe wist ik niet dat rood die dag kleurt in de kerkelijke agenda. En m’n hele leven bracht ik door in (para-)kerkelijke kringen.

Leuk dat er dan nog steeds iets nieuws te ontdekken valt.

Zo heb ik ook vandaag ontdekt dat ik spierpijn krijg van onvoorbereid lopen van 30 km door berg & dal van Zuid-Limburg. (Want daar was ik, afgelopen weekend.) En dat de streek van Gulp & Geul qua uiterlijk prettig is om doorheen te struinen. En dat ik niet kan aangeven waarom. Want waarom is het stijgende en dalende landschap rondom Gulpen, met omgeploegde akkers, naakte bomen, boerenhofsteden, grauw-groene weiden, wegkruizen, kerken, kapellen, kastelen mooi? Althans ik genoot ervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten