maandag 2 maart 2009

lijntje

Het leven heeft weer zin want de universeel beste rockgroep aller tijden U2 bracht een nieuwe geluidsdrager uit met de invocatieve titel ‘No Line On The Horizon’.

Ik heb grote bewondering voor creatieve personen. Hoe kun je het opbrengen om steeds weer iets nieuws te verzinnen na – in U2’s geval – zulk schoons als ‘Beautiful Day’ of ‘Grace’ of ‘Where the Streets Have No Name’ of… de lijst van meesterwerken is eindeloos.

NLOTH begint meteen heel lekker met het titelnummer. Dan een psalm (‘Magnificent’) en ‘Moment Of Surrender’ dat spiritualiteit verbindt met het doodgewone dagelijks leven (“I was punching in the numbers at the ATM machine”) en het fraai georkestreerde ‘Unknown Caller’.

Maar sinds vrijdag 27 maart 2009 dat ik de plaat continu heb draaien is er dat gitaarlijntje van ‘I’ll Go Grazy IF I Don’t Go Grazy Tonight’. Ik heb dat motiefje al eerder gehoord, maar waar en van wie?

Ik lig er wakker van. En door de dag blijf ik piekeren. Is het een citaatje uit U2’s eigen catalogus of heeft bijvoorbeeld Orchestral Manoeuvres In The Dark het al een keer bedacht. Ik wéét dat ik deze drie, vier noten in deze volgorde ergens op een LP of/en CD heb staan. Maar ik kan er niet opkomen.

Lastig, maar ik kom er wel achter en NLOTH is alle moeite en € 19,99 ruimschoots waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten