vrijdag 28 november 2008

moppig

Dan nu maar eens de leukste mop ter wereld, of liever gezegd de grap waar wereldwijd de meeste mensen om moeten lachen. De universiteit van Hertfordshire, benoorden Londen, deed in 2001 onderzoek naar verschillen in gevoel voor humor wereldwijd. Met als beperking dat er wat meer westerlingen en wat minder Afrikanen en Aziaten aan meegedaan hebben. Onderzoekers van het LaughLab van de universiteit (ik probeer me voor te stellen hoe dat laboratorium er uit ziet) vroegen deelnemers hun leukste grap in te sturen. Op grond daarvan maakten ze een top tien van grappen en vervolgens legden ze die weer voor aan lachers in verschillende landen. Om deze werd het meest en hardst gelachen:

De leukste mop ter wereld

Een stelletje jagers [uit New Jersey] loopt in de bossen. Eén van hen valt plotseling. Hij ademt niet meer, zijn ogen draaien weg. De ander pakt zijn mobieltje en belt 112. ’Mijn vriend is dood. Wat moet ik doen?’ De telefonist van 112 zegt: ’Rustig, ik help je wel. Eerst moet je zeker weten of hij echt wel dood is.’ Het is even stil, er klinkt een schot. De jager komt weer aan de telefoon. ’Ja. En wat nu?’

Een uitkomst van het onderzoek was ook: Duitsers [!] hebben het breedste gevoel voor humor, Amerikanen en Canadezen lachen om grappen die hun superioriteitsgevoel voeden. Denen, Fransen en Belgen houden van absurde, surrealistische grappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten