zondag 2 november 2008

herkenbaar

De medische industrie, die mijn gezondheid zegt te willen nastreven heeft dr. A. Klink, Minister van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, zo gek gekregen om mijn “relevante medische gegevens”, samen met die van alle andere Nederlanders, in een grote computer op te slaan, zodat huisartsen, apotheken en ziekenhuizen met één druk op de knop die gegevens kunnen delen.

EPD heet ‘t. Een naam die klinkt als weer een nieuw doping.

Waarbij tientallen artsen betrokken zijn die de graag presterende wielrenner om het hardst verzekeren dat dit middel heus ongevaarlijk is voor de gezondheid èn dat geen enkele bloed- of/en urinetest het kan aantonen. Medisch verantwoord dus.

We moeten collectief aan de EPD. Dat vermindert de kans op medische fauten. Z.E. Dr. A. Klink schrijft invoelend: “Bovendien hoeft u dan niet iedere keer weer uw ziektegeschiedenis te vertellen. Dat voorkomt ergernis. U zult dit misschien herkennen.”

Ergernis, dàt herken ik wel.

Ergernis over dit onzalige idee, dat de geachte minister voornemens is verplichtend voor te schrijven aan alle zorgverleners. Tenmeeste als Eerste en Tweede Kamer het wetsvoorstel dienaangaande goedkeuren.

Ik roep eerdere geldverslindende en niets opleverende automatiseringsprojecten van de overheid in herinnering. Het integreren van de cliëntengegevens van de UWV en CWI, dat nog steeds niet werkt. De OV-chipkaart. Of het Numeri-fiasco van de PKN.

Wìl ik wel dat elke stagiaire bij mijn lokale apotheek straks kan nalezen wat ik allemaal mankeer als ik daar mijn maandelijkse dosis pretpillen kom halen? En wat als de zorgverzekeraars toegang krijgen tot voor hen relevante medische gegevens?

Dr. A. Klink begint een monstrueus IC-project, terwijl ons parlement dat nog moet goedkeuren.

Op dit moment zijn tientallen en waarschijnlijk honderden IT’ers bezig met schrijven en implementeren van vernuftige computerprogramma’s. En straks hoeft het misschien niet eens meer. Ik zie de Kamervragen al voor me, parlementaire onderzoeken, Rekenkamerrapporten, accountantsverklaringen. Miljoenen euro’s voor weer een IC-debâcle.

En de hackers zitten al klaar om mijn gegevens bij de huisarts ‘aan te passen’. Ik ga er van uit dat ze eerst beginnen bij die van Klink’s huisarts, om een voorbeeld te stellen.

1 opmerking:

  1. Anoniem9/11/08

    Een reaktie van Het Ministerie:

    Bedankt voor uw e-mail.
    Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen twee werkdagen een reactie tegemoet zien.

    Bestellingen kunt u zonder tegenbericht binnen een week op uw postadres verwachten.

    Uw e-mail kenmerk is 68989.

    Met vriendelijke groet,

    Postbus 51 Informatiedienst

    BeantwoordenVerwijderen