donderdag 28 oktober 2010

missie

Ik beweeg me op het WWW met behulp van Vuurvos. En hanteer Chrome voor de e-mails. Dus niet IE of Outlook, hoewel Microsoft™ mij maandelijks aanspoort om dat wel te doen.

Waarom eigenlijk? Voor wat ik doe op het internet, is IE goed genoeg en net zo gratis. Toch heb ik me door geeks en andere computerdeskundologen laten aanpraten dat Firefox/Chrome beter, sneller, veiliger is.

Een andere reden is een vaag soort medelijden, omdat Mozilla/Firefox voortkomt uit de smeulende resten van het door Microsoft™ kapotgeconcurreerde Netscape. Sympathie voor de underdog. (Terwijl ik heel opportunistisch, gemakzuchtig, hypocriet en tot volle tevredenheid wel al het andere van Microsoft™ gebruik: Windows, Word, Excel, Krachtpunt).

Ondanks updatete Mozilla de nieuwste Firefox-versie. En dat leidde me naar hun netstek. En daar vond ik de enige ware reden waarom ik Firefox gebruik — ik ben bezig om “openheid, innovatie en mogelijkheden op het web aan te moedigen”, althans ik ondersteun Mozilla’s Missie daartoe. Zie maar:

Daar ben ik toch wel even stil van…

Maar ik krijg zand in de mond van het rare Nederlands. ‘Openheid [etc.] aanmoedigen’, wat is dat voor taal? Het is overduidelijk vernederlandst Engels (of Frans, want Mozilla Europe lijkt een francofiel karakter te hebben), en in die talen bekt het vast goed, maar blijkbaar hebben ze-van-Mozilla een online vertaalmachine het werk laten doen. En dan krijg je dergelijke onzinnen.

Kan de Nederlandse Ambassade in Parijs hier tussenbeide komen? Minister Rosenthal?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten