dinsdag 10 februari 2009

Nutt

De Hoofdredacteur van ‘mijn’ courant (Trouw—léés die krant!) heeft aangekondigd stappen te ondernemen tegen iedereen die zonder voorafgaande schriftelijke toestemming stukken uit de krant overneemt op blogs en wat dies meer zij. Nu hoop ik maar dat hij mij n.a.v. dit stukje niet voor de rechter sleept.
In de krant van 9 februari 2009 staat namelijk een berichtje over Professor David Nutt (zo heet-ie ècht, volgens Trouw), vz. van de adviesraad voor drugsmisbruik van het Britse ministerie van binnenlandse zaken. Ik citeer: “[Nutt] zei dat door equasy, zoals hij verslaving aan paardrijden in het Engels noemt, elk jaar tien doden vallen en meer dan honderd verkeersdoden. Door xtc-verslaving vallen ‘slechts’ dertig doden per jaar.” Einde citaat.
Weer citerend: “Nutt werpt met de vergelijking de vraag op waarom de samenleving gedrag vol risico’s soms verbiedt, terwijl ze vergelijkbaar gedrag tolereert of zelfs stimuleert.” Einde citaat.
[Ik kan niet een website noemen waar dit bericht, waaruit ik twee regels overneem, te vinden is. De Trouw-netstek heeft het niet. Misschien nu.nl, maar ik heb geen zin dat op te zoeken.]
Ik vind het een prikkelende gedachte. In Nederland gaan er meer mensen dood in het verkeer dan door heroïne, zeg ik uit het blote hoofd, want de precieze cijfers staat mij niet zo voor de geest. Daar heb je journalisten voor om dat uit te zoeken. Wat de journalist van het aangehaalde bericht niet gedaan heeft. Er wordt met man, vrouw & macht (en tegen heel wat kosten) van alles gedaan om heroïneverslaafden van hun slechte gewoonte af te helpen. Maar automobilisten wordt weinig strobreed in de weg gelegd. En dan bijvoorbeeld de vrije-tijd sporters van Nederland. Hun blessures zijn een grote kostenpost, maar dat laten we met ons allen gewoon gebeuren. Nutt heeft een punt volgens mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten