woensdag 10 juni 2015

gereserveerd






Eergisteren ontdekte ik een nog niet gezien icoontje op de taakbalk van het bureaublad van mijn aspirerende Acer. Het lijkt op een kleurloze Zweedse/Finse/Noorse/Deense vlag en is het logo van Windows8. (Mijn PC draait nog als naaimachientje op Windows7.)

Na beklikken van het icoontje blijkt dat Microsoft mij in de gelegenheid stelt Windows10 te reserveren. Ik krijg vervolgens eind juli bericht dat ik Windows10 gratis kan neerladen (3 GB). Gratis, en dat herhalen ze nog eens, want als het om Microsoft gaat gelooft niet iedereen dat.

Microsoft belooft dat Windows10 “boordevol innovaties” zit, “waaronder een geheel nieuwe browser die is ontworpen om online dingen te doen.” Ik meende dat een browser dat al deed toen Bill Gates zijn eerste bril kreeg, dus ik heb mijn vragen bij het innovatieve gehalte van Windows10. Dat geldt ook voor “de mogelijkheid om vier [sic!] dingen tegelijk op je scherm  vast te maken.” Ik zit nu 10 minuten voor mijn PC van 2009 en ik heb al 11 dingen op het scherm vastgemaakt en dat is nog niet vol. (Het is wel lastig lezen wat ik aan het tijpen ben, maar mijn punt is: waarom dit roeptoeteren van Microsoft als ik met Windows7 al meer kan dan wat Windows10 schijnbaar te bieden heeft.)

Enfin, eind juli weten we meer.*

* En weer heb ik m'n hoofd gebroken over hoe je ‘upgrade’ in Nederlands vertaalt. 



1 opmerking: