vrijdag 21 maart 2014

resultaat




Trouw heeft het als ochtendkrant moeilijk de dag na de raadsverkiezingen. Want om 00.00u zijn misschien de helft van de uitslagen bekend en toch wil ik als lezer bij m’n ontbijt (koffie en Brinta) lezen of Femke Goedendorp voldoende kiezers heeft getrokken voor een zetel. Goedendorp, daar gaat het toch om de komende vier jaar.
Maar om 12 uur ’s nachts moet de krant naar de drukker en dus moet de redactie op grond van zeer voorlopige uitslagen kond doen van dalers en stijgers en dat duiden. 

“D66 de winnaar, de PvdA verliest drie grote steden” opende Trouw donderdagmorgen, met daarbij een kleurenfoto van een ‘opgetogen’ Pechtold. Over Femke Goedendorp werd verder niets gemeld; ik vermoed dat zij ook opgetogen was.

Maar nu iets raadselachtigs. Ik woon in midden des lands en ging die donderdag met mijn Trouw per trein naar oosten des lands. Mijn ouders die daar wonen, lezen die krant natuurlijk ook, maar de kop van hun exemplaar riep: “PvdA verliest van D66, PVV, Leefbaar”. Met daarbij een foto van een blije Joost Eerdmans, lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam, geflankeerd door een peroxide -blonde dame.* Terzijde, De Telegraaf roeptoeterde over de volle breedte van de voorpagina: “PvdA ontredderd”.

Drie mededelingen over de uitkomst van de gemeenteraadsverkiezingen, drie samenvattingen van de stand der zaken om 23.50u van woensdag toen nog overal in Nederland commissies met hun saaie en tijdrovende telwerk bezig waren.

Raadselachtig is dat er blijkbaar verschillende Trouw-en circuleren op een gegeven dag. Ik las mijn Trouw om 7.00u, de variant las ik om 10.45u in Twenthe. Alleen de voorpagina was anders, de rest van beide kranten was hetzelfde. Hoe zit dat? Past Trouw het nieuws aan voor verschillende regio’s in Nederland? Trouw is toch een landelijke krant? Is dit desinformatie? Wordt hier met behulp van Big Data het nieuws gepersonaliseerd, afgestemd op mijn profiel? Of is er sprake van ruzie en partijschappen op de redactie, zodat achter elkaars rug om verschillende kranten worden gedrukt?

Eén boodschap wordt overgebracht (de lokale D66 heeft landelijk meer kiezers getrokken dan de PvdA ter plaatse), maar de verwoording van die boodschap is anders en daarmee ook het gevoel dat wordt opgeroepen. ‘D66 de winnaar’ klinkt anders dan ‘PvdA verliest van D66’. Om over ‘PvdA ontredderd’ maar te zwijgen (daarbij beeldt De Telegraaf de PvdA-roos ondersteboven af, of was dat een zetfout?).

Raadselachtig, die verschillende versies van dezelfde krant op één dag.

Overigens, Femke Goedendorp heeft samen met vijf kompanen de meeste zetels behaald in mijn gemeente. Eén meer dan de VVD en vier meer dan de PvdA. Gefeliciteerd! 

* Wat hebben dergelijke partijen toch met geblondeerd haar? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten