zaterdag 22 mei 2010

organisch

PGGM Operations B.V. deelt mij schriftelijk mede dat ik met m’n 65-ste kan rekenen op € 6.600 ‘Ouderdomspensioen’ per jaar. Met het voorbehoud dat de SP en de PVV in juni de verkiezingen winnen, zoniet wordt de AOW-leeftijd geleidelijk verhoogd tot 67 jaar en ontstaat er een nieuwe situatie met gevolgen ook voor mijn pensioen.

PGGM was altijd een afko voor Pensioenfonds voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke belangen, maar uit de voettekst van hun brief wordt duidelijk dat PGGM tegenwoordig een betekenisloos acroniem is (zoals VPRO, dat ook niets meer te maken heeft met vrijzinnig-protestantisme): “PGGM is de uitvoeringsorganisatie van de pensioenregeling van Pensioenfonds Zorg en Welzijn”.

Er is dus een Pensioenfonds (‘Zorg en Welzijn’), een Uitvoeringsorganisatie (‘PGGM’) en die heeft weer een BV (‘PGGM Operations’) die voor mij het “Uniform Pensioenoverzicht 2010” opstelt. Nogal ingewikkeld allemaal. Een ingewikkeldheid waarachter ik schemerige financiële transacties en belastingontwijking vermoed.

Ik bedoel, wat is er mis met een pensioenfonds dat het weinige dat ik spaar van de magere salarisjes van mijn min of meer arbeidzame leven, beheert en belegt en een boekhouder in dienst heeft die mij eens in de zoveel tijd mijn te verwachten Ouderdomspensioen voorrekent en een kassier die tezijnertijd maandelijks € 550 overmaakt tot aan m’n dood. Waarom moet daar een uitvoeringsorgaan tussenzitten en daarbovenop nog een BV?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten