woensdag 3 maart 2010

onbestemd


Ik mocht vandaag niet stemmen. Niemand kon stemmen in mijn gemeente.

Dat was geen protest tegen het kapen van deze gemeenteraadsverkiezingen door de landelijke politici, hoewel dat een mooi gebaar zou zijn geweest.

Het heeft te maken met de onder handen zijnde fusie van Maarssen, Breukelen en Loenen a/d Vecht tot de nieuwe gemeente Stichtse Vecht. Die moet per januari 2011 rond zijn, maar nu met een demissionair kabinet gaat het misschien helemaal niet door of wordt die datum niet gehaald.

Ik vond het een vreemde dag. Ik beschouw het als één van mijn weinige burgerplichten en -rechten te stemmen waar dat maar mogelijk is.

Over die fusie is overigens niet een referendum o.i.d. gehouden. Dat is namens, voor en over mij besloten door de afzonderlijke gemeenteraden.

Niet dat ik het ermee oneens ben. Het alternatief was een samengaan van de gemeentes Breukelen, Loenen, Abcoude en Vinkeveen. Een absurd voorstel, dat gelukkig door staatssecretaris Bijleveld-Schouten van BiZa is afgeschoten.

Eenieder die een beetje de Tom Tom van Midden Nederland in het hoofd heeft, snapt waarom dit een absurde herindelingsgedachte was. Je zou dan een gemeente krijgen die én door een kanaal én door een twaalfbaans autosnelweg doormidden zou zijn gespleten.

Dat gaat dus niet door.

Maar het voelt wel vreemd om buitenspel gezet te worden. Zo'n beetje hetzelfde gevoel dat moslims hebben wanneer Wilders c.s. weer 'es aan het roeptoeteren is.

Hè! Heb ik het toch weer over hem, terwijl het vandaag moet gaan over 'Burgerbelangen Bloemendaal', 'Stadspartij Heerlen', 'Levend Loenen' of hoe al die gemeentelijke partijen ook maar heten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten